İSTANBUL (İGFA) – Parasal sıkılaştırma siyasetleri ismine yapılan faiz artırımları sonucunda sıfır kilometre araba bayileri, kendi imkanlarıyla fonladıkları ortadaki farkları ödemekte zahmet çektiği için kampanyalardan vazgeçerken, çabucak hemen birçok markada görülen 200-300 bin TL’ye sıfır faiz kampanyalarını Nisan ayı prestijiyle sonlandırdığı belirtiliyor.
400 BİN TL’LİK ARABANIN GERİ ÖDEMESİ 1 MİLYON TL’Yİ AŞIYOR
Sektörün finansman tarafında birçok sorunla baş başa kaldığını belirten temsilciler, tüketicilerin bankalara başvurduğundasıfır kilometre yahut ikinci el araçta BDDK’nın getirmiş olduğu vade ve fiyat kısıtları nedeniyle almak istedikleri araba için istedikleri krediyi alamadığına dikkat çekti.
Konuya ait tespitlerini paylaşan Otomerkezi.net CEO’su Muhammed Ali Karakaş, son 4-5 aylık periyotta satışlarda kredi kartlarıyla süreç yapıldığını lakin kredi kartlarının komiteleri da son vakitlerde epeyce arttığını belirterek, “Kredi kartı seçeneği hala krediye nazaran daha avantajlı olmakla bir arada birçok satıcı da senetli sistemle yüzde 70’e kadar kredilendirip 48 aya kadar vade yapmaya başladı. Şu anda tüketicinin önünde iki seçenek var: 1. kredi kartıyla 12 taksit imkânı, 2. senetli sistemle 48 ay vade. Tüketici bu yolları kullanarak satın alma yapmaya çalışıyor, genel prestijiyle finansal takviyesi otomotiv piyasasının tamamında yok kararında denilecek durumda. Artan faizler nedeniyle tüketiciden fevkalade bir şikâyet var. Örneğin 400 bin TL’lik bir arabanın 24 ayda 1 milyon TL’yi aşan geri ödemesi var. Bu durum da tüketiciyi araba satın alırken korkutuyor, cebini yakıyor.” diye konuştu.
“OTOMOTİVDE AKTÜEL DURUM ARTIK SÜRDÜRÜLEBİLİR DEĞİL”
“Güncel durumun sürdürülebilir olmadığını düşünüyoruz, faizler en azından Merkez Bankası siyaset faizi dolaylarında olması gerekiyor” diyen Karakaş, “Zira son artırımlarla birlikte bankalar çok daha yüksek düzeylerde faiz oranları belirlediler. Artı olarak kredi musluklarını da neredeyse kapattılar, adeta kredi vermemek için önemli bir yarış içindeler.” dedi.
Bayram ve yaz ayları tesiriyle piyasada hareketliliğin görüldüğüne, lakin hareketliliği destekleyecek finansmana muhtaçlık duyulduğuna dikkat çeken Karakaş, satın alma yapmak, stok tutmak yıllık 70-75 faiz maliyetlerle galeriler yahut aracı kurumların tabiri caizse mevcut durumda işine gelmediğini söyledi.
İkinci elde bu çerçeve pandemi periyodundaki uygun faiz-çok stok istikametinde değil, az stok ve az karla süratli devir yapmak üzerine kurulu bir nizama geçildiğini söz eden Karakaş, “Tabii bu durum da fakat otomobillin fiyatı çok cazipse ve ödeme seçeneklerinde esneklikler, kolaylıklar sağlarsanız gerçekleşebiliyor. Şu anda ikinci elde bu manada bir kaos hâkim. Piyasa netleşmiş değil; bayramın oluşu, yaz aylarına giriş, seçim sonrası kur artışı beklentisiyle birlikte geçtiğimiz aylara nazaran piyasada bir talep ve hareketlilik var. Lakin bu talebi karşılayacak finansman takviyesi alıcı ve satıcı tarafında yok. Nakdî sıkılaşma siyasetinin bankalar tarafından tam ve sıkı biçimde hayata geçirilmesi tüketicinin elini kolunu bağlamış durumda. Mevcut durumda galeriler araba almak istemiyor. Uzun devir kiralamada da benzeri; 1 milyonluk arabası 24 ayda 2,5 milyon TL geri ödemeniz gerekiyor, yani 1,5 araba daha borcunuz oluyor. Kesimde kimse bu yükün altına girmek istemiyor. Bu nedenle kiralama ve filo tarafında da araç değişimleri yavaşladı. Genel olarak tüm kesim sıkıştı diyebiliriz” diye konuştu.